SEO staat voor “Search Engine Optimization” en is een verzameling van technieken die gericht zijn op het verbeteren en perfectioneren van je website door middel van een hogere populariteit in zoekmachines. Als loodgieter in Amsterdam wil je meer klanten in je regio. Je hebt veel bezoekers nodig voor je website loodgieterinamsterdam.com zodat je meer bekend wordt. Je kunt met een verbeterde SEO een sterkere positie verkrijgen in de resultaten van Google en daardoor bekender worden. Hoe populairder een zoekmachine je website vindt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Maar welke andere voordelen heeft het inzetten van SEO voor het MKB (midden en kleinbedrijf).

Redenen waarom je SEO kan inzetten voor het MKB:

  • SEO inzetten is een besparing van advertentiekosten

Een MKB dat een klein marketingbudget heeft kan het SEO goed inzetten waardoor het wereldwijde populariteit geniet door de zoekmachines. Adverteren is hierdoor niet van groot belang want het resultaat van de zoekmachines geeft de MKB een goede positie. Een goede positie bij de resulaten van de zoekmachine geeft aan dat adverteren niet nodig is. Je bespaart op deze manier jouw marketingbudget.

  • De behaalde resultaten zijn meetbaar.

De resulaten van een SEO campaign kunnen makkelijk online gemeten worden als je website gekoppeld is aan een analyse tool. Het bezoekersaantal kan makkelijk opgevraagd en weergegeven worden en kun je op deze manier nog meer marketingbudget besparen. Je kunt ook zien op welke woorden de bezoekers gezocht hebben of vanuit welke pagina’s er doorverwezen is.

  • SEO is onbegrensd

Het inzetten van SEO heeft ook nog als voordeel dat de optimalisering van je website niet alleen wordt weergegeven in Google maar ook in Bing en Yahoo. Alle zoekmachines zijn dus vertegenwoordigd. Het gebruik van SEO werkt altijd ook al heb je een klein marketingbudget. Klanten kunnen je altijd vinden via een zoekmachine, je bent organisch zichtbaar voor je doelgroep en het kost geen geld. Doordat de resulaten in alle zoekmachines wordt weergegeven geniet je internationale bekendheid.

  • SEO dragen bij aan organische rankings

Als er vanuit andere websites links zijn die naar jouw website verwijzen dan heb je autoriteit op dat gebied. Door linkbuilding in te zetten kun je bepalen welke website wel of niet naar jouw website linken en zo draag je bij aan organische rankings. Zo kunnen klanten makkelijk links vinden die aansluiten op jouw diensten.  Een goede linkstructuur draagt bij aan duidelijkheid voor de bezoekers van jouw website. Een goede link moet van hoge kwaliteit zijn en ook een relevante onderwerp bevatten.

  • Meer bezoekers

De doorklik percentages voor website met een verbeterde vindbaarheid in een zoekmachine zijn hoger. Je krijgt veel meer bezoekers op je website en je bespaart op deze manier marketingkosten en krijgt jouw bedrijf meer bekendheid. Meer bekendheid kan ertoe leiden dat jouw omzet verhoogt.

  • SEO is gratis en wekt vertrouwen

SEO inzetten in MKB is geheel gratis en vraagt alleen wat tijd en kennis. MKB’ers  moeten proberen de nummer 1 plaats te behouden omdat de hoogste plaats bij de organische resultaten meer vertrouwen opwekt bij de website bezoekers. Bezoekers van de website gaan ervan uit dat de bedrijven top zijn en daarom hoog staan bij de organische resultaten. Het inzetten van SEO versterkt ook andere marketing middelen.

SEO inzetten voor je MKB helpt je je postitie te versterken en kun je daarmee ook heel wat marketingkosten besparen.