Vaak genoeg staan wij mensen er niet bij stil hoe belangrijk marketing is voor onze business. Elke ondernemer streeft ernaar dat zijn of haar bedrijf goed draait en dat het bedrijf winsten boekt. Winsten boeken betekent voor de Financiële afdeling niet altijd succes, maar voor de Marketing afdeling is dat wel het streven! Vaak genoeg neemt de Financiële afdeling al genoegen met het bereiken van het break-even punt, welke dus geen winst noch verlies betekent. Heel saai vindt de Marketing afdeling dat, omdat zij eerder streven naar hogere omzetten! Ben jij werkzaam in een marketing afdeling en heb je meer assistentie nodig als het gaat om het gebied marketing? Weet jij wat de belangrijkste methode is voor een goed draaiende business dankzij de Marketing afdeling? Heel simpel, communicatie! In de vastleggingen hieronder vertellen wij je meer over deze onmisbaar methode ‘communicatie’. Lees dus gerust verder!
Waarom is een goede communicatie een heel onmisbare methode op het gebied van marketing?
Als marketingbedrijf dat gevestigd is in Brabant, zijn wij van mening dat communicatie de sleutel is voor een goed draaiende business. Wij opereren al jaren in deze branche en hebben al zoveel situaties meegemaakt. Daardoor zijn wij op een standpunt gekomen dat communiceren heel erg belangrijk is. Redenen hiervoor is hieronder voor je opgesomd:
- Onderlinge communicatie met de marketing collega’s:
Deze betreft de onderlinge communicatie naar jouw collega’s toe. Ga heel even na hoe belangrijk het is dat marketing medewerkers onderling communiceren inzake het verloop van de resultaten van de vorige perioden. Naar onze mening is het heel erg belangrijk om bijvoorbeeld de resultaten van de afgelopen perioden in kaart te brengen en gezamenlijk over de mogelijke verbeteringen te brainstormen. De brainstorming kan plaatsvinden door steeds weer met suggesties te komen. Overleg deze ook met jouw leidinggevende, zodat je niet alleen staat in jouw keuzes.
- Persoonlijke communicatie naar (toekomstige) de klanten toe bij het gebruik van POS materiaal:
Wanneer jij nieuwe of producten in de aanbieding promoot in de winkel, is het altijd belangrijk dat je vriendelijk blijft tegenover jouw (toekomstige) klanten. Het maakt dan niet uit of je met het slecht beentje bent opgestaan, maar blijf onthouden dat je voor het bedrijf een doel voor ogen hebt.
- Communicatie naar de klanten toe tijdens het maken van reclames:
Het maken van reclames is ook een onderdeel van marketing. Vaak genoeg onderschatten wij mensen deze methode, maar deze kan juist een belangrijke rol spelen in de bedrijfsvoering. Denk er maar aan.. je hebt nieuwe producten om te verkopen, maar jouw (toekomstige) klanten hebben geen weet hiervan. Hoe denk je dan dat zij jouw producten zullen aanschaffen? Daarom kun je ook reclames maken door middel van webcams bijvoorbeeld! Tijdens de indirecte communicatie naar jouw (toekomstige) klanten toe, is het belangrijk dat je:
- Een stralende houding hebt.
- Vlot praat en niet stottert.
- Geen zuur gezicht op zet, maar af en toe wel glimlacht.
- Je aanpast aan jouw doelgroep.
Je ziet dus dat communicatie intern als extern van eminent belang is. Onderschat deze methode dus niet, maar gebruik die op de juiste manier. Verder hopen wij dat wij jou hebben geholpen aan de hand van deze vastleggingen. Tot slot wensen wij jou veel succes toe!