Haast in elke onderneming wordt er door de marketing afdeling evaluaties gemaakt inzake de omzetten. In de meeste gevallen wordt de marketing afdeling gezien als een onderdeel van de verkoop afdeling. Deze specifieke afdeling doet alles op alles om erachter te komen welke producten in jouw onderneming minder verkocht worden en hoe dat komt. Zodoende proberen zij op dat gaatje in te spelen. Hiervoor gebruiken zij diverse theorieën, ideeën en tools. Een voorbeeld van een tool die de marketing afdeling gebruikt om de verkopen in jouw onderneming te ondersteunen, is het POS materiaal. Wat houdt dit precies in en wat zijn de voordelen daarvan? Wij vertellen je in de onderstaande vastleggingen meer hierover. Lees mee!
Het gebruik van het POS materiaal door de marketing afdeling
POS materialen zijn middelen die de marketing afdeling gebruikt om producten die jij in jouw onderneming hebt, te promoten. Deze afdeling heeft goede bedoelingen bij het gebruik van dit materiaal. Tijdens het gebruik van dit materiaal worden jouw producten gepromoot en kunnen er zelfs kortingen worden verstrekt. Maar weet jij hoe de promotie precies geschiedt? Jouw minder verkochte producten worden dan in de spotlight gezet. Zij krijgen een aantrekkelijke plek in jouw zaakje. Daar plaats de marketing afdeling ook nog de promotie. Denk bij deze maar aan banners of plaatjes waarop kortingen zijn aangegeven. Vaak genoeg zul je lezen: “Kortingen tot wel 30%” oftewel “buy two and get one for free”. Komen die je bekend voor? Zeker wel hè?
Voordelen voor het gebruik van het POS materiaal
Het gebruik van dit materiaal brengt in de meeste gevallen wel voordelen met zich mee. Thans, dat wordt beweerd door marketing specialisten. Wij geven jou vijf voordelen die komen bij kijken bij het gebruik van dit materiaal:
- Klanten verschaffen informatie over jouw product
Wanneer jij de producten in de spotlight geplaatst hebt, valt het de klant direct op dat er iets aantrekkelijks gaande is. Op het POS materiaal zullen zij dan meer informatie verschaffen over het product dat jij wenst te verkopen. Zorg er dan voor dat alle benodigde informatie vermeld staan en wel overzichtelijk. Wij kunnen jou het liefst aanraden om geen lange teksten te schrijven.
- De koopimpuls van klanten worden gestimuleerd
Aan de hand van punt 1, krijgen klanten het gevoel om jouw product aan te schaffen.
- Indien je met een nieuw product op de markt komt, krijgt deze extra aandacht
Aangezien je het nieuw product in de spotlight geplaatst hebt, worden klanten nieuwsgierig. Zodoende willen zij meer informatie verschaffen over dit nieuw product. Zij zullen bij deze kijken naar de voordelen die ze hebben bij het aanschaffen van dit nieuw product. Een tip die wij willen meegeven is dat je bij de introductie van een nieuw product, het liefst met kortingen werkt.
- Het vergroot de naam van jouw onderneming
Indien de klanten goede ervaringen hebben met de producten die in de spotlight zijn, kan dat maken dat jouw naambekendheid vergoot wordt. Hoe? Dankzij mond-op-mond reclame die zeker zal plaatsvinden.
- Jouw omzetten zullen stijgen
Dankzij het POS materiaal, kunnen jouw omzetten zodoende stijgen.
Zo zie je dat de marketing afdeling een belangrijke rol heeft in jouw onderneming. Het POS materiaal kan ten alle tijden helpen om jouw omzetten te verhogen. Hier kun je enkele verbazingwekkende afbeeldingen bekijken ten aanzien van POS materiaal: https://www.pinterest.com/marcelinge/pos-material/