Online marketing speelt voor MKB’ers een belangrijke rol. Ook voor de loodgieter in Rotterdam is online marketing belangrijk omdat het aantal internetgebruikers steeds toeneemt. Het is veel goedkoper en via de website loodgieterinrotterdam.com kan de doelgroep makkelijk bereikt worden. De resulaten zijn online meetbaar. Hoe kun je je online marketing op peil houden?

Hier zijn 5 tips voor een MKB’er bij het inzetten van online marketing:

  • Communiceer actief met je bezoeker

Als je je webtekst schrijft, richt je dan op de bezoeker en ga na wat de bezoeker van je verwacht. Probeer met je webtekst vragen die mogelijk door de bezoeker zullen worden gesteld, te beantwoorden. Dit geeft de bezoeker een tevredenheid en krijg je grote kans dat zo een bezoeker terug komt. Je kunt ook via social media actief communiceren met je doelgroep. Het schrijven en delen van berichten op social media middels een bedrijfspagina of als individu,  zorgt voor verbinding met je doelgroep.

  • Plaats geregeld relevante informatie

Relevante informatie is te vinden via de zoekmachines en is voor je website heel erg belangrijk omdat tegenwoordig internetgebruikers als eerst een zoekmachine raadplegen om wegwijs te worden. Als je dynamische en relevante informatie hebt op je website kun je een hogere positie krijgen in de resultaten van een zoekmachine zoals Google, Bing en Yahoo. Een hogere positie bij de resultaten heeft als voordeel dat jouw bedrijf wereldwijd bekend wordt. Relevante informatie kun je ook plaatsen in een blog, video’s of e-books. Niet alle bezoekers van je website gaan gelijk over tot aankoop van jouw product en daarom is het goed als je begrijpt wat de klant verwacht en je informatie goed laat aansluiten op de behoeften van de bezoeker. Zorg hierbij ervoor dat je titels relevante woorden bevatten zodat je een sterkere positie kunt krijgen in Google.

  • Bestaande klanten behouden

Bestaande klanten vormen de basis voor de groei van jouw onderneming omdat ze meer diensten van je gaan afnemen. Stuur daarom een automatisch email naar je klanten op bijvoorbeeld hun jaardag met daarin de felicitaties. Een kerstcadeau of kerstkaartje via email naar jouw klant wordt ook geappreciëerd. Het gaat tenslotte om de waardering die je je klanten geeft. Een uitnodiging via email voor een borrel kan ook de klant goed doen. Soms is het doen van uitbreiding van diensten of producten ook  een manier om klanten te behouden

  • Richt je op je doelgroep

Als je je online marketing niet richt op de juiste doelgroep, is het verlies van geld, tijd en moeite. Om je doelgroep juist te targeten heb je een aantal gegevens nodig zoals demografische gegevens, het koopgedrag, interesse en de typische klant. Je kunt ook informatie verzamelen bij je doelgroep als je al een social media publiek hebt. Door je doelgroep vragen te laten beantwoorden, kun je achter veel waardevolle informatie komen, je doelgroep beter begrijpen en raken je klanten meer betrokken. Door gericht online marketing te doen kun je ook je omzet verhogen.

  • Zorg voor een responsive website

Het heeft geen zin om een website te hebben die er niet mooit uitziet op elk apparaat. Veel meer mensen doen hun aankopen via een mobiel dus het beste is dat je website mobielvriendelijk moet zijn.

Met deze tips kun je je online marketing beter inzetten voor je MKB en meer klanten werven en daarmee een grotere omzet realiseren.